مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدی مدیریت هزینه در زنجیره عرضه ایران رشته اقتصاد

مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدیِ مدیریت هزینه در زنجیرة عرضة ایران

به صفحه دریافت مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدی مدیریت هزینه در زنجیره عرضه ایران خوش آمدید.

امیدواریم که مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدی مدیریت هزینه در زنجیره عرضه ایران همان چیزی باشد که نیاز دارید.

قسمتی از متن و توضیحات مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدی مدیریت هزینه در زنجیره عرضه ایران را در زیر مشاهده می کنید.

مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدیِ مدیریت هزینه در زنجیرة عرضة ایران

دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 28
حجم فایل 20 کیلو بایت

*مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدیِ مدیریت هزینه در زنجیرة عرضة ایران*

 

 چكیده

آنچه امروزه در رابطه با مؤسسات تجاری ، انتفاعی و حتی غیرانتفاعی، بیش از هر چیز دیگری نمود پیدا كرده، توجه به هزینه‌های متعدد سازمان و یا به تعبیری دقیق‌تر، مدیریت هزینه است. زیرا در شرایط رقابتی امروز جهانی، سازمان‌های مختلف جهت حفظ بقا و توان رقابتی خود باید نسبت به مقایسه هزینه‌های‌شان با رقبای بالفعل و حتی بالقوه آگاهی داشته و فعالانه در میدان رقابت در بعد هزینه وارد عمل شوند. علی‌رغم اینكه هر سازمانی بر اساس نگرش‌های سنتی و دیرینه خود، به مدیریت هزینه با هدف حفظ هزینه در پایین‌ترین سطح ممكن و بررسی نحوة كاهش آن می‌پردازد، اما به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان مدیریت از جمله پورتر، آنچه ضامن نیل به این مقصود در كوتاه‌مدت ( یعنی كاهش سطح هزینه‌ها ) و بلندمدت ( یعنی نیل به هزینه رقابتی ) می‌شود، چیزی نیست مگر تحلیل راهبردی هزینه.

تحلیل راهبردی در مدیریت هزینه، گامی است فراتر از بررسی صِرف وضعیت موجود؛ بلكه فرایندی است مستمر و مؤثر برای مقایسه هزینه‌های درونی سازمان با سایر رقبا. به بیانی دیگر، تحلیل راهبردی هزینه، بر ارزیابی مستمر وضعیت سازمان در ارتباط با سایر رقبا تأكید دارد.

 

 كلید واژه‌ها:  تحلیل راهبردی هزینه/ زنجیرة ارزش/ مدیریت هزینه/ صنعت خودرو/ مدیریت هزینه در زنجیره تأمین


  مقدمه

عموماً فعالیت‌های هر مؤسسه‌ای شامل انجام مجموعه‌ای از امور است مانند طراحی، تولید، بازاریابی، تحویل و خدمات پس از فروش كه هر یك دارای هزینه‌های متعددی هستند. تركیب مجموع این هزینه‌های متنوع، نشان دهندة ساختار هزینه داخلی سازمان است. با این تعریف، هزینة هر فعالیت در وضعیت مجموع هزینه‌های شركت و در ارتباط با هزینه‌های سایر رقبا تأثیری شگرف دارد. با توجه به این مطلب، تأكید اصلی تحلیل راهبردی هزینه ، مقایسه هزینه فعالیت‌های مختلف سازمان با  هزینه‌های مشابه رقبای اصلی و نیز توجه به ضرورت تفكیك بین هزینه‌های رقابتی و غیر رقابتی و عنایت به این نكته است كه چه منابعی، منبع هزینه رقابتی و چه مواردی عامل هزینه‌های غیر رقابتی هستند.

    موضوع حائز اهمیت دیگر ، وضعیت هزینه‌های یك شركت است كه در توضیح آن باید گفت: رابطة وضعیت یك شركت، تابعی از چگونگی هزینه مجموع فعالیت‌های مرتبط با عملكرد كاری شركت در مقایسه با مجموع هزینه فعالیت‌های انجام شده از جانب سایر رقباست.

 

 زنجیره ارزش

   به اعتقاد میكائیل پورتر، زنجیرة ارزش، ابزاری توانمند در بازشناسی فرایندها، فعالیت‌ها و عملیات گوناگون سازمان‌ها از طریق بررسی عواملی همچون طراحی و تولید، بازاریابی، تحویل، خدمات پس از فروش و غیره بوده و ابزاری مناسب در ارائه تحلیلی راهبردی بشمار می‌رود.

    زنجیرة ارزشی در سازمان نشان دهندة مجموعه حلقه‌هایی از فعالیت‌ها و عملیاتی است كه در داخل آن صورت می‌گیرد (شكل1). به كارگیری مفهوم زنجیره ارزش، در تحلیل‌ها علاوه بر تبیین دقیق هزینه‌های لازم جهت انجام هر فعالیت منتهی به خلق ارزش، سود جزیی را نیز برای سازمان در پی خواهد داشت. همان طور كه در شكل 1  مشخص است، دو نوع فعالیت اصلی در زنجیره دیده می‌شود كه نقش تعیین كننده‌ای در تحلیل راهبردی هزینه دارند.

   از سویی دیگر، عدم انباشت و تراكم عملیات مؤسسه و تبدیل آنها به فعالیت‌های راهبردی و مرتبط و نیز فرایندهای تجارت، به عنوان عناصر اصلی در ساختار هزینه شركت مطرح است.

زنجیرة ارزش در نگرش تحلیل راهبردی هزینه از طریق تخصیص سرمایه و هزینه‌های عملیاتی سازمان به فعالیت‌های مجزا در زنجیره، امكان تخمین هزینه برای هر فعالیت را فراهم ساخته و بدین ترتیب فرایند تخصیص، جذب و كنترل هزینه‌های سازمان را مشخص‌تر می‌سازد.

البته در شركت‌های تولیدی بین فعالیت‌های ساری و جاری همواره پیوندی وجود دارد كه حاكی از تاُثیر متقابل فعالیتی خاص در هزینة سایر فعالیت‌ها می‌باشد؛ به طور نمونه، بنا بر تحقیقات هگرت و موریس، تولیدكنندگان ویدئو در ژاپن توانستند سربزنگاه از طریق اجرای اولین مرحله در زنجیره ارزش، یعنی طراحی محصول و نیز آخرین گام در آن ( تولید)، هزینه‌های مربوط به تولید را از رقمی حدود 1300 دلار در سال 1977 ، به كمتر از 300 دلار در سال 1984 كاهش دهند و این چیزی نیست مگر میزان كاهش صورت گرفته در تعداد اجزا.


مفهوم اصلی بخش:

زنجیرة ارزش در شركت، كلیه فعالیت‌های اساسی جهت ایجاد ارزش در مشتریان و فعالیت‌های حمایتی وابسته را شناسایی می‌كند.                                                                                    

 

شكل 1: مدل زنجیره ارزش سازمان:

فعالیت‌های اولیه (پایه) و هزینه‌ها

 



 


فعالیت‌های پشتیبانی و هزینه‌ها

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدی مدیریت هزینه در زنجیره عرضه ایران ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – مقاله تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدی مدیریت هزینه در زنجیره عرضه ایران – با برچسب های زیر مشخص گردیده است:
تحلیل راهبردی هزینه، پارادایم كلیدی مدیریت هزینه در زنجیره عرضة ایران,موسسات تجاری,انتفاعی,غیر انتفاعی,هزینه,مدیریت هزینه,بالفعل,بالقوه,تحلیل راهبردی هزینه,زنجیره ارزش,صنعت خودرو,دانلود ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق,دانلود پایان نامه

جدیدترین و بهترین فایل های موجود در اینترنت برای استفاده کاربران در همین سایت گردآوری شده است. در همه زمینه ها می توانید تنها با یک جست و جو فایل خود را پیدا کرده و به سادگی دانلود نمایید. هنگام جست و جوی فایل از کلمات کلیدی موضوع یا عنوان مورد نظر خود استفاده نمایید.

جعبه دانلود

برای خرید و دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *