خانه / روانشناسی و علوم تربیتی / روش تحقیق اختلالات بدشکلی بدنی رشته روانشناسی و علوم تربیتی doc
گرایش بسیار و روز افزون در خصوص نابهنجاری‌ها و اختلالات بد شكلی بدنی(BDD) باعث ایجاد ارزیابی‌ها و مطالعات بسیار شده است

روش تحقیق اختلالات بدشکلی بدنی رشته روانشناسی و علوم تربیتی doc

به صفحه دریافت روش تحقیق اختلالات بدشکلی بدنی خوش آمدید.

امیدواریم که روش تحقیق اختلالات بدشکلی بدنی همان چیزی باشد که نیاز دارید.

قسمتی از متن و توضیحات روش تحقیق اختلالات بدشکلی بدنی را در زیر مشاهده می کنید.

گرایش بسیار و روز افزون در خصوص نابهنجاری‌ها و اختلالات بد شكلی بدنی(BDD) باعث ایجاد ارزیابی‌ها و مطالعات بسیار شده است

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 80

حجم فایل: 5.035 مگا بایت

چكیده

گرایش بسیار و روز افزون در خصوص نابهنجاری‌ها و اختلالات بد شكلی بدنی(BDD) باعث ایجاد ارزیابی‌ها و مطالعات بسیار شده است.

این پژوهش پیرامون مفاهیم اختلال و رشد و پیشبرد و ابزارهای ارزیابی و نتایج عملكردها مطالعاتی را انجام داده است و در آن به مقایسه شدت بدشكلی هراس بدن بین دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان ناحیه چهار مشهد براساس متغیرهای جنس، سن، وزن، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، آخرین معدل تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، تعداد اعضای خانواده چندمین فرزند و تعداد برادر و خواهر پرداخته‌ایم.

روش تحقیق در مطالعة توصیفی و روش نمونه گیری در دسترس می‌باشد. جامعة آماری را 260 نفر كه 130 نفر دانش آموزان دختر و 130 نفر دانش آموزان پسر دبیرستانی تشكیل داده‌اند.

ابزار پژوهش پرسشنامه بدشكلی بدنی و چاقی كه دارای 33 آیتم می‌باشد 19 سؤال ابتدائی در مورد اختلال دیس فیك و‌14 سؤال بعدی‌در مورد اختلال چاقی در پژوهش استفاده شده است .

تجزیه و تحلیل داده‌ها به وسیلة نرم‌افزار spss انجام شده است و نتیجة پژوهش این بود كه این روش تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) می‌باشد و روش آماری به صورت تصادفی از طریق نمونه‌گیری در دسترس می‌باشد.

فصل اول

كلیات

1-1مقدمه

سلامتی از بهترین موهبت‌های خداوندی است. از جمله علل و عواملی كه به این سلامتی را هدید می‌كنند بیماریها و اختلالات مختلف هستند كه اختلالات بدشكلی هراسی بدنی (body dismorphic disorder و احساس چاقی روانی Body Image از جملة آنها می‌‍باشد.

امروزه یكی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های افراد مربوط به ظاهر و شكل بدن خود می‌باشد و به نوعی رسیدگی به وضعیت ظاهری خود را مورد توجه و دقت قرار می‌دهند. اما افراد و گروههای در جوامع مختلف از جمله در ایران وجود دارند كه به این موضوع اهمیت و توجه بیشتری می‌دهند و به طور وسواس گونه‌ای وقت زیادی صرف این موضوع می‌كنند.

گرچه BDD به عنوان یك اختلال خوردن، اختلال وسواسی جبری و یا یك اختلال بدشكلی در نظر گرفته شده، اما در هر حال یك اختلال تصور بدنی با تأثیرات اجتماعی – روانشناختی و احتمالاً بیولوژیكی متصور می‌شود. ابزارهای ارزیابی همراه با خصوصیات قابل قبول زیست شناختی به منظور بررسی و مقایسه اختلالات BDD به وجود آمده‌اند. ارزیابی‌ها و نتایج نهایی از بررسی عملكردهای كنترل شده بیان می‌دارد كه عملكردهای رفتاری شناختی در BDD می‌تواند به همان اندازة تأثیر نامطلوب نابهنجاری‌های مربوط به اختلال‌های وسواسی سری و پرخوری عصبی باشد.

عمده‌ترین شكایات شامل جنبه‌هایی مثل موی سر و بدن، خصویات صورت، لكه‌های پوستی، ران‌ها، شكم، پستان‌ها، كفل‌ها، و اندام‌های تناسلی می‌باشد. مشخص است كه اكثر بیماران دارای چندین علامت بد شكل هستند. در سال‌های اخیر توجه بسیاری به مسائل و موضوعات تصور بدنی مربوط با BDD جلب شده است.

افراد مبتلا به BDD به علت ترس و هراس و نارضایتی كه از بدشكلی و ظاهر بدن خود دارند درصدد رفع و از بین بردن آن به پزشكان و متخصصان تغذیه و لاغری و جراحان پلاستیك مراجعه می‌كنند. این گرایش روزافزون در خصوص نابهنجاری‌ها و اختلالات بدشكلی بدنی باعث ایجاد ارزیابی‌ها و مطالعات بسیاری شده است.

1-2طرح مسئله و اهمیت آن:

آیا شدت ابعاد مختلف بدشكلی هراسی بدنی وچاقی روانی در بین دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه تفاوت معنی‌داری دارد یا نه؟

اولین موضوعی كه در مورد این مسئله مطرح می‌شود تفاوت بین دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه می‌باشد كه تا حدودی متفاوت هستند و این تفاوت منجر به ارزیابی‌های مختلف در پژوهشهای علمی توسط محققین شده است كه نگرشها و دیدگاه‌های افراد دو گروه را مورد سنجش و بررسی و مقایسه قرار داده‌اند.

در این پژوهش سعی بر آن است كه چگونگی تفاوت و یا عدم تفاوت بین دانش‌آموزان دختر و پسر دورة متوسطه را از لحاظ نگرش و ذهنیتی كه راجع به ظاهر و شكل بدنی و جسمی خود دارند، براساس متغیرهای مختلف از جمله سن، وزن، رشته تحصیلی، پایه تحصیلی،آخرین مدل تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، رتبة تولد، تعداد برادر و خواهر مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته شود.

به وسیلة پرسشنامه افراد را براساس معیارهای اختلال بدشكلی بدنی و چاقی روانی مورد مقایسه قرار داده‌ایم.

1-3اهمیت موضوع پژوهش:

اختلال بدشكلی بدنی توسط چهارمین ویرایش كتاب راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی (انجمن روانپزشكی آمریكا 1994 DSM-IV) به عنوان دقت و توجه به برخی اختلالات تصوری در ظاهر فیزیكی تعریف می‌شود و این دقت و توجه بسیار به ظاهر تا حدودی وقت گیر بوده و باعث ایجاد نواقص و اختلال در عملكرد می‌گردد. علائم و نشانه‌های نارضایتی در شكل و اندازة بدن كه در واقع عملكرد اختلالات خوردن نیز می‌باشد، دلیل عمدة اختلال بدشكلی بدنی می‌باشد.

فایل مفید دیگر:  دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفهوم اهمالکاری رشته روانشناسی و علوم تربیتی docx

گرچه BDD به عنوان یك اختلال خوردن، اختلال وسواسی سیری و یا یك اختلال بدنی شكل در نظر گرفته شده، اما در هر حال یك اختلال – تصور بدنی با تأثیرات اجتماعی – روانشناختی و احتمالاً بیولوژیكی تصور میشود.

با توجه به اختلال بد شكلی بدنی و چاقی روانی و عواقب ناشی از آن می‌توان به اهمیت موضوع پژوهش پی برد

طبق گفته «روزن» طرح و اندیشه كلی به قرار زیر است:

«من در ظاهر از هر لحاظی ناقص به نظر می‌رسم و دیگران متوجه معایب و نقایص شخصی من می‌باشند و به نظر آنها من شخص زشت، منحرف و بدون اعتماد به نفس هستم و مرا شخص منفی ارزیابی می‌كنند و ظاهر شخصی من این خصوصیات منفی را در مورد شخصیت وجودیم نسبت به دیگر افراد ثابت می‌كند.» با چنین دیدگاهی در موقعیت‌ها و وضعیت‌های اجتماعی هم فرد بسیار دقیق و به عبارتی وسواس گونه می‌باشد و در اجتماع و در برابر دیگر افراد هم به ظاهر فیزیكی خویش وسواسی بسیار دارد كه این یك اختلال روانی است.

ارتباط و نسبت جایگزین در واقع همان ارتباط بیش از حد میزان دقت و توجه به ظاهر فردی، حصول تنفر و بیزاری شخص از ظاهر فیزیكی خویش نسبت به میزان نگرانی از ارزیابی شدن توسط دیگران می‌باشد. سطوح عملكرد در این بیماری متفاوت است. اكثر افراد در عملكردهای اجتماعی محدود شده، مستعد و توانا می‌باشند و از شیوه‌های بسیاری برای اجتناب از قرار گرفتن كامل ظاهر خویش در معرض دید عموم استفاده می‌نمایند. برخی از این استراتژی‌های دروی و خودداری كردن شامل پنهان كردن و استتار نمودن ظاهر خویش و استفاده از لباش‌های پوشیده در جهت پنهان كردن نواقص و آرایش كردن جهت نمایان نشدن معایب و نواقص شخصی و ظاهری آنان است.

در هر صورت برای برخی از افراد، احساس شرم و ترس از رد شدن و پذیرفته نشدن توسط مردم، منجر به انزوای اجتماعی و طرد شدن می‌گردد و باعث می‌شود عده‌‍ای خود را در خانه پنهان سازند.

در یك بررسی حدود 30 درصد بیماران دارای اختلال BDD خود را دست كم به مدت یك هفته یا بیشتر در خانه پنهان می‌كنند. این گونه بیماران ممكن است در خطر خودكشی هم قرار داشته باشند.

از دیگر علائم و نشانه‌های بارز و مشخص اختلال BDD، وجود عملكردهای رفتاری پیچیده و مبهم در بررسی و پیشبرد و مخفی ساختن نقایص و معایب است. این رفتارها می‌تواند به شكل دقت و توجه بسیار در آیینه جهت بررسی معایب ظاهری و اصلاح آرایش بسیار، درست كردن و آرایش بسیار موی سر و یا شستن آن، مقایسة خود با دیگران و خواستن اظهار نظرات مردم و دیگران در مورد آنان می‌باشد. این عملكردهای رفتاری غالباً تكراری و زمان گیر می‌باشند.

افرادیكه از این بیماری (BDD) رنج می‌برند، دارای اعتماد به نفس پایین می‌باشند و تنها راه ممكن در پیشبرد اعتماد به نفس در واقع پیشبرد راه‌هایی است كه آنان را خوب جلوه نمایند.

با توجه به موارد زیر می‌توان به اهمیت موضوع پژوهشی پی برد.

1-4اهداف تحقیق:

هدف اصلی: با توجه به تفاوت آماری بد شكلی بدنی و چاقی و زیرساختهای متفاوت روانی – اجتماعی و فیزیولوژیك دختران و پسران دورة متوسطه هدف اصلی این پژوهش آن است كه نشان دهد بین شدت ابعاد بد شكلی بدنی و چاقی روانی در دو جنس براساس متغیرهای ذكر شده تفاوت وجود دارد.

هدف فرعی: اهداف فرعی این تحقیق به قرار زیر می‌باشد:

1-مقایسه شدت بدشكلی بدنی و چاقی در پسران و دختران دورة متوسطه چگونه است؟

2-تأثیر وزن كم و زیاد در میزان بدشكلی بدنی دانش آموزان چگونه است؟

3-شدت بدشكلی بدنی و چاقی در بین دانش‌آموزانی كه در رشته‌های مختلف تحصیل درس می‌خواند چگونه است؟

4-شدت بدشكلی بدنی و چاقی بین معدل‌های مختلف، میزان تحصیلات پدر و مادر، رتبة تولد فرزند و تعداد خواهر و برادر چگونه است؟

1-5تدوین فرضیة تحقیق

فرضیة اصلی: بین دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی از نظر بدشكلی بدنی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

فرضیات فرعی:

1-بین دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی از نظر چاقی روانی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

2-بین دانش‌آموزان رشته‌های مختلف تحصیلی از نظر بدشكلی بدنی تفاوت وجود دارد؟

3-بین دانش‌آموزان رشته‌های مختلف تحصیلی از نظر چاقی بدنی تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” روش تحقیق اختلالات بدشکلی بدنی ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – روش تحقیق اختلالات بدشکلی بدنی – با برچسب های زیر مشخص گردیده است:
آمار اختلالات بدنی;اختلال و رشد; اختلال چاقی

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

همچنین ببینید

پاورپوینت اسپکتروفتومتر ماورای بنفش مرئی 17 اسلاید رشته روانشناسی و علوم تربیتی ppt

پاورپوینت اسپکتروفتومتر ماورای بنفش مرئی 17 اسلاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *